-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48996 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا در قرآن اشاره مي شود كه ما شما را از تني واحد خلق كرديم؟



1. اين موضوع در چند جاي قرآن آمده است از جمله :

الف ـ يا ايها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة و خلق منها زوجها... (1)

اي مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدي آفريد و جفتش را نيز از او آفريد پروا داريد...

ب ـ هو الذي أنشأكم من نفس واحدة فمستقرُ و مستودعُ قد فصلنا الايات لقوم يفقهون(2)

و او همان كسي است كه شما را از يك تن پديد آورد پس براي شما قرارگاه و محل امانتي مقرر كرد. بي ترديد، ما آيات خود را براي مردمي كه مي فهمند به روشني بيان كرده ايم.

2.در مجموع عبارت خلقكم من نفس واحده ، 3 بار در قرآن آمده است و علاوه بر تعبير از خلق، يكبار نيز تعبير به انشاء شده است، كه منظور همان ايجاد و خلق است. و در تمام تعبيرها سخن از آفرينش نفس است اما در سؤال شما واژة تن آمده بود كه به اين ترتيب بايد اصلاح شود.پس خداوند ما را از يك تن واحد خلق نكرده است، بلكه از يك نفس واحد خلق كرده، حال ببنيم معناي اين سخن چيست؟

نفس عبارتست از مجموع روح و جسم در دنيا و مصداق آن در اين آيه حضرت آدم است. آيه مي خواهد بيان كند كه انسان ها از حيث حقيقت و جنس يك واقعيتند و با همة فراواني اي كه دارند از يك ريشه منشعب شده اند.(3)

اكنون كه مقدمات تمام شد به اصل سؤال شما مي رسيم.

3. حال مي پرسيم چرا خداوند اين مطلب را بيان كرد؟ پاسخ اين است كه : مردم در اصل انسانيت و در حقيقت بشريت با هم متحدند و در اين حقيقت بين زن و مرد فرقي نيست. آيه مي خواهد مردم به اين عدم تفاوت پي ببرند تا ديگر مرد به زن و كبير به صغير ظلم نكند. به همين خاطر در ابتداي آيه فرمود : از پروردگار خود بترسيد.(4) پس هدف هشداري است كه : همة شما از يك نفس واحد هستيد پس كسي بر ديگري برتري ندارد و جايي براي ظلم نيست.







منابع و مآخذ :

1. سورة مباركه نساء/ آيه 1

2. سوره مباركه انعام / آيه 98

3. تفسير الميزان، ج4، ص215

4. همان، ص212















مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.